Je werkt bij of voor bedrijven waar gewerkt wordt met ICT. Dit maakt dat je werkomgeving heel breed is.
Je kan werkzaam zijn bij klein-, midden- en grootbedrijf, profit- en nonprofitorganisaties, (commerciële) bedrijven en (semi-)overheden.
Bij werkzaamheden waarbij je de gebruiker ondersteunt zal dit vaak in een servicedeskomgeving plaatsvinden.
Je werkzaamheden zijn routinematig en standaard van aard.
Je voert al je werkzaamheden in opdracht uit.
Je houdt je aan de geldende regels, instructies en procedures. Wanneer iets afwijkt van de opdracht, overleg je direct met je leidinggevende.
Je opleiding bevat de volgende onderdelen :
Basisdeel (B1):
Beroepsspecifieke onderdelen, met de twee Kerntaken (K1 en K2):
B1-K1: Installeert en onderhoudt hardware, software en netwerk- en infrastructuuronderdelen , met drie Werkprocessen (W1 , W2 en W3):
B1-K1-W1: Maakt devices gebruiksklaar
B1-K1-W2: Installeert, configureert en onderhoudt software
B1-K1-W3: Monteert en/of configureert netwerk- en infrastructuuronderdelen
B1-K2: Handelt ICT-meldingen af en communiceert hierover
B1-K2-W1: Neemt meldingen aan en handelt deze af
B1-K2-W2: Overlegt en stemt af met derden
Generieke onderdelen:
Nederlandse taal: 2F spreken en schrijven (minimaal een 5 als voor rekenen een 6 is gehaald)
Rekenen niveau 2 (minimaal een 5 als voor Nederlands een 6 is gehaald)
Loopbaanoriëntatie (LOB) en
Burgerschap
Profieldeel (P1): het profieldeel voor de Medewerker ICT Support bevat geen extra kerntaken en werkprocessen :)
twee Keuzedelen (je hoort nog welke twee):
K0022 Digitale Vaardigheden basis
K0877 Persoonlijk Profileren
K0211 Ondernemend gedrag
K0029 Duurzaamheid in het beroep
Slaag- zak regeling. Je bent geslaagd als:
Basisdeel
Beroepsspecifieke onderdeel
B1-K1 minimaal een 5,5
B1-K2 minimaal een 5,5
Generieke onderdeel
Nederlands minimaal een 5 (als voor rekenen een 6 is gehaald)
Rekenen minimaal een 5 (als voor Nederlands een 6 is gehaald)
LOB: voldaan
Burgerschap: voldaan
Keuzedelen
het cijfer van ieder keuzedeel is minimaal een 4
het gemiddelde van de keuzedelen is minimaal 5,5
Op de site COG mbo Examinering, vind je veel informatie over de opleiding. En dit document zet ook alles op een rijtje.
(Need to know 2024-2025: Wettelijke kaders en beleid omtrent toelating, intake, plaatsing enuitschrijving, bekostiging en onderwijsresultaten m.b.t. de vijf mbo-scholen van COG)Via de site van Stichting Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vind je alles over de opleiding Medewerker ICT Support.
De Kwalificatie Dossier staan ook op de site van SBB:
Kwalificatie Dossiers Medewerker ICT Support (25607 sinds 2019) (download PDF)
Kwalificatie Dossiers Medewerker ICT Support (25999 sinds 2024) (download PDF)
Evenals de kwalificaties voor de keuzevaken:
En de
Generieke kwalificatie eisen voor Nederlands, Rekenen, Loopbaan en Burgerschap
Meer weten over de opbouw van een MBO opleiding: zie de MBO raad thema Kwalificatiestructuur